Att tänka på innan du startar eget

Att tänka på innan du startar eget
Photo 

Enligt en hyfsat färsk undersökning som Sifo gjort på begäran av bokföringsjätten Visma drömmer var tredje svensk, det vill säga hela 31 procent, om att starta eget företag. Bland unga mellan 18 och 29 år vill varannan, 47 procent, driva eget företag.

Rent könsmässigt råder det vissa skillnader, medan 38 procent av männen uppger att de vill ha eget företag är det “endast” 24 procent av kvinnorna som önskar detsamma. Ovanstående uppgifter styrks av statistik som visar att sju av tio företag i Sverige fortfarande drivs av män. Kanske är det inte så förvånande att en tredjedel av landets befolkning hyser drömmar om entreprenörskap.

Digitala verktyg och internets framfart under vår samtid har gjort att det idag är betydligt enklare att driva affärer i egen regi än tidigare. Försäljning av varor och tjänster behöver inte nödvändigtvis innebära dyra lokaler och lager utan kan hanteras helt och hållet online.

Dessutom har en rad olika företag som bland annat Frilans Finans dykt upp som gör det möjligt för småföretagare att fakturera på ett enkelt sätt utan att ansöka om F-skatt hos Skatteverket. Hjälpfulla redskap och verktyg till trots är det dock enklare sagt än gjort att driva en framgångsrik firma. I den här artikeln delar vi därför med oss av några saker du bör tänka på innan du startar eget. 

Vad vill du erbjuda marknaden?  

Ett naturligt första steg innan du startar eget är givetvis att tydligt definiera din produkt, det vill säga vad just du har att erbjuda marknaden. Här kan du låta dig styras av ett antal olika faktorer. Kanske har den produkt eller tjänst som du vill sälja koppling till den utbildning du gått, eller aktiviteter du pysslar med på fritiden eller som du hyser passion för. I sistnämnda avseende kan du låta dig själv inspireras av kända affärsmän i historien som tänkte utanför boxen och som därigenom blev framgångsrika. Ett exempel är Howard Hughes, en excentrisk pilot, uppfinnare och filmskapare som blev den största casinoägaren och markägaren i Las Vegas under 1960-talet. 

Skriv en affärsplan 

Ett seriöst bolag som menar allvar med sin verksamhet kräver en affärsplan. Det är här du tydligt tänker igenom samt spaltar upp alla faktorer som samspelar för att du (förhoppningsvis) ska nå ditt mål med en vinstdrivande firma. Det finns mängder med mallar tillgängliga online som visar hur du bäst författar en affärsplan.

Några grunddrag som en sådan bör innehålla är dock information om din produkt/tjänst, någon form av omvärldsanalys över marknaden (hur ser dess behov ut idag, kan läget komma att förändras, vilka implikationer medför detta för din affärsidé och så vidare), och en kartläggning av din målgrupp (kön, ålder och andra relevanta demografiska punkter).

Förslagsvis innehåller din omvärldsanalys även en granskning av dina främsta konkurrenter, det vill säga de aktörer du måste förhålla dig till och troligen även slå. Avslutningsvis är det även bra om du gör någon form av preliminär grovbudget för att i vart fall få ett hum om dina initiala intäkter och utgifter. 

Övriga viktigheter

Bygg ett nätverk
Photo 

Här ingår det att välja företagsform. Slår du på stort redan inledningsvis och satsar på ett aktiebolag eller kör du kanske en mer försiktig variant med FA-skatt (gör det möjligt att förvärvsarbeta samtidigt som du driver enskild firma)? Kanske går du ihop med en kompanjon och startar handelsbolag.

Här är det viktigt att du läser på om de olika rättsliga följder som olika bolagsformer innebär. I det här skedet bör du även fundera på om du behöver finansiering till din idé, och i så fall boka in möten med olika banker och finansinstitut för att skapa en överblick över dina valmöjligheter.

Oavsett verksamhetsslag måste ett bolag idag ha en stark närvaro online, det är därför värt att lägga ned lite tid på att skapa en fungerande och grafiskt attraktiv hemsida. Har du en begränsad budget och inte kan lägga ut uppdraget på en webbyrå tipsas om tjänster som exempelvis Squarespace som gör det möjligt att med enkla steg skapa en professionell hemsida.